JAROSLAV KOLÉŠEK – Ayrton Senna, 2006

Jaroslav Koléšek
1974, Šternberk, žije a působí v Ostravě a ve Valašském Meziřící
studia Střední uměleckoprůmyslová škola, Brno, 1988-1992
Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, Ostrava (S. Hanzík, M. Kotrba) 1992-1997
doktorské studium na Fakultě výtvarných umění v Básnké Bystrici 2009-2012
působí jako vedoucí Ateliéru sochařství Fakulty umění Ostravské univerzity
Od poloviny 90. let Koléšek, jeden z nejvýraznějších žáků Mariány Kotrby, zaujal objekty inspirovanými pozůstatky činnosti vojenskoprůmyslového průmyslu – sochy jako Panzery, Tlumiče, Mise, propojují jak fascinaci tvarem, tak jakési mentální pozůstatky studené války ale i zaujetí světem Star Wars a dalších kultovních filmů. Koléšek se paralelně věnuje sochařské práci s lidskou anatomií (i když lidské tělo vnímá také jako „objekt“, jak je vidět z častých názvů, které tyto lidsko/strojová/ díla nesou). Koléšek se suverénně pohybuje v mnoha sochařských (i nesochařských) materiálech – beton, cement, pískovec, často používá sklo (zaujetí sklem je výsledkem pedagogického působení na sklářské škole ve Valašském Meziříčí). Jeho práce je zastoupena v Muzeu umění Olomouc, Galerii výtvarného umění v Ostravě a v dalších veřejných i soukromých sbírkách.

V červnu 2018 otevřelo Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových Museum Portheimka věnované uměleckému sklu – jako centrální motiv expozice inspirované barokním charakterem letohrádku Portheimka byla zvolena právě práce Jaroslava Koléška Ayrton Senna z roku 2006 – skleněná, zlatem barvená lebka je pozoruhodným portrétem slavného brazilského automobilového závodníka Formule 1, který zahynul ve 34 letech na Grand Prix San Marina v roce 1994. V portrétu-lebce se snoubí jak zlato evokující vítězství, tak lebka coby symbol smrti.
Vzhledem k rozšiřované sbírce skla Musea Kampa a tomu, že se předkládané dílo stalo vizuálem celého projektu, jsme rádi, že toto dílo je získáno do sbírek musea.

Dílo bylo zakoupeno za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Dana Vachtová – Schody (z cyklu Živly), 1982/83

foukané hutní sklo, kov, 91 x 51 x 40 cm