Květa Válová – Strážci (Oči), 1969

Květa Válová
1922, Kladno – 1998, Kladno
malířka, kreslířka, grafička
studia: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, členka skupiny Trasa

Květa Válová (spolu se svou sestrou Jitkou) patří k nejzásadnějším figuralistkám českého umění, autorkám, které dokázaly jedinečným způsobem vyjádřit základní otázky dotýkající se bytí člověka, tíhu lidského osudu a někdy fatální nutnosti volby. Obě vystavovaly od roku 1958 v souvislosti s výstavami skupiny Trasa a jejich dílo tvoří jeden z pilířů českého umění 2. poloviny 20. století. Květa se krátce věnovala strukturální malbě, ale brzy se obrátila k figuře jako nositelce mnoha klíčových významů, i když zkušenost s informelem a jeho formálními postupy se objevuje i během následné tvorby – například použití písku a jiných nevýtvarných materiálů v ploše obrazu.
Předkládaný obraz Strážci (Oči) patří do mimořádně působivé série, existující v médiu malby, kresby i grafiky, která vznikly jako osobní reakce na Okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy, která obě sestry silně zasáhla (Jitka: Furt jsme někde četly „Se Sovětským svazem na věčné časy“ a mně bylo na blití). Postupně rozpracovávané téma Strážců – Očí, s mnoha možnými významy, nejčastěji interpretovaných jako poznání, strach a všudypřítomné oko dohledu, patří k nejdůležitějším dílům Květy Válové. Strážci (Oči) jsou výborným příkladem jednoho z prvních děl této série, temné oči se odráží od nezvykle světlého pozadí tvořeného jakýmisi sloupy či pylony.

Ve sbírce Musea Kampa nejsou zatím práce v oleji ani Jitky ani Květy Válové zastoupené. Podařilo se vyjednat akvizici od dr. Jiřího Kohoutka, bývalého ředitele Středočeské galerie, odvolaného v počátku normalizace, který se s oběma sestrami přátelil a získal od nich několik unikátních pláten, že bude souhlasit s jejich prodejem do veřejné sbírky. Dílo Strážci (Oči) bylo tak poprvé vystaveno až po 49 letech od jeho vzniku, na ve stálé expozici Muzea umění Olomouc, kam bylo Jiřím Kohoutkem zapůjčeno u příležitosti výročí roku 1968.

Dílo bylo zakoupeno za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Tomáš Rajlich – Bez názvu, 1969

olej, pláno nalepené na překližce, 45 x 42 cm

Jan Merta – V prostoru, 1985-1989

kombinovaná technika na plátně, 150 x 150 cm