Rozsypané obrazy Františka Kupky

Vydejte se s námi do světa, ve kterém obrazy od Františka Kupky ožívají před očima! Zatančete si s Tanečnicí, pohrajte si s Andreé, vyráchejte se v Čertovce s Koupající se a pomozte je přitom zachránit před zákeřným černým mrakem, který na Kampě dělá ve světě umění paseku. Staňte se součástí příběhu, který se vyvíjí podle toho, jak se v něm rozhodujete.

Náš samoobslužný program funguje jako interaktivní procházka Kampou pro rodiny s dětmi. Jejím cílem je zprostředkovat dětem od 6 do 13 let umělecká díla Františka Kupky v době uzavřených galerií – venku, na čerstvém vzduchu. Celý příběh se postupně odehrává na papíře nebo na obrazovce vašeho telefonu. Pracuje s dětskou představivostí, díky čemuž je plně bezkontaktní. Příběh vás provede nejrůznějšími zákoutími parku Kampa, projít/přehrát ho trvá asi 1,5 – 2 hodiny.

Hru si můžete zahrát kdykoli dle svých časových možností od 15. 4. – všechny materiály budou k dispozici ke stažení na této stránce od 14. 4., 18:00.

O čem hra vlastně je?

Stojíš na malebném dvorku Musea Kampa. Nad hlavou se ti leskne ohromná skleněná krychle, ze které je nádherný výhled na Prahu, pod nohama ti protéká průzračný potůček, za zády šumí Vltava a ze všech stran tě obklopují umělecká díla. Vezmeš do ruky své kouzelné kukátko, přiložíš ho k oku a v tom se začnou dít věci. „Máme tu teď docela povyk!“ pokřikne směrem k tobě jezdec s rukama až na zem ze hřbetu velkého červeného koně. „Před několika týdny přilítnul nad museum takový černý mrak. Bzučelo to v něm jako v roji včel a na chvíli dokonce zastínil celé nádvoří. Než jsme se stačili vzpamatovat, přiblížil se k támhletěm škvírkám pod střechou a vlétnul přímo do výstavy. Vevnitř to zajiskřilo, ozvala se ohlušující rána a rázem bylo ticho – mrak byl ten tam. Až po chvilce jsme zjistili, že ten podivný úkaz v museu natropil pěknou paseku. Z rámů obrazů na stěnách zmizely všechny postavy, zvířata i další tvary. Temná síla je prý vyplivla venku v parku před museem a udělala z nich živé bytosti, které zapomněly, že někdy visely na zdech světových galerií. Bloudí teď Kampou a cestu zpátky do musea asi nikdy nenajdou…A museum bez obrazů? To je opravdová šlamastika!“ zalamentuje si žena s modrými vlasy upírající oči do země.

Soucitně na bezradné sochy pohlédneš a zeptáš se jich, jestli přeci jen pro rozuteklé obrazy neexistuje nějaká pomoc. Zajímá tě také, jestli se dá nějak zabránit tomu černému mraku v dalších neplechách. „To víš, my se odtud nemůžeme pohnout, ale třeba bys nám mohl pomoct právě ty!“ ozve se z hlubin obrovského zrcadla za tebou. „Vypráví se, že někde na Kampě bydlí bájný obránce, který dokáže přispěchat na pomoc ve chvíli, kdy je umění ve skutečném ohrožení. Rozhodně by si dokázal poradit s mrakem a umění by vrátil zpátky do musea. Problém je, že nikdo neví, jak vypadá, kde ho najít a jak ho probudit z hlubokého spánku. Kdyby ses ale vydal do parku, trochu se tam porozhlédnul tím svým kukátkem a poptal se místních, určitě by ses dozvěděl, kde obránce umění najít a povedlo by se ti ho probudit!“

Sochy ze dvorku tě nemusí dlouho pobízet – tušíš, že tohle je úkol přesně pro tebe. Vyběhneš po schůdkách k brance a za zády ještě slyšíš volání: „Měj oči otevřené – cestou můžeš narazit i na naše zatoulané postavy z obrazů! Budou se tvářit jakoby nic, ale nezapomeň si pro jistotu poznamenat, kdes je viděl. Taková informace se později může hodit!“ Souhlasně pokýváš směrem ke svým novým přátelům a vykročíš ven na cestu. Nojo, ale kam se vydat, když vůbec nevíš, kde začít s hledáním?

Jak se hra hraje a co všechno k ní potřebujete?

Hru lze rozdělit na 3 části:

  1. domácí výroba kouzelného kukátka, které budete při samotné hře potřebovat
  2. samotná hra fungující na principu gamebooku v okolí Musea Kampa
  3. závěr hry a získání odměny opět doma u počítače

K účasti ve hře budete potřebovat:

  1. vlastní kouzelné kukátko (návod na jeho výrobu naleznete níže)
  2. tenkou permanentní fixu (lihovku) a obyčejnou tužku/propisku
  3. vytištěnou průvodku (obsahuje mapu, seznam hledaných obrazů a text příběhu)

1. Domácí tvoření

Nejprve si doma vyrobte vaše osobní kouzelné kukátko, díky kterému budete moci na Kampě prožít celý interaktivní příběh. Návod i s obrázky je ke stažení na tomto odkazu.

Kukátko bude takovým vaším oknem do příběhu, který budete po cestě číst. Zároveň vám poslouží jako lapač poztrácených obrazů Františka Kupky – když budete mít během čtení příběhu pocit, že jste v něm zahlédli některý z Kupkových obrazů (jejich obrázkový seznam budete mít s sebou v průvodce), vezměte do ruky permanentní fix (lihovku) a na jednu ze svých vyměnitelných fólií si zkuste postavu/výjev namalovat. Když fólii s obrázkem vložíte do svého kukátka, můžete se skrze kukátko podívat na svět kolem sebe a Kupkův ztracený obraz se vám objeví před očima. Obraz tak vysvobodíte ze zajetí temného mraku – postavy z něj díky vám můžou poskakovat po stromech, polehávat na trávě nebo smáčet nohy v Čertovce.

Do svého lapače byste takto měli zkusit nachytat alespoň 3 Kupkovy obrazy. Nezapomeňte si pohledy přes kukátko vyfotit a poslat nám je na konci hry na e-mailovou adresu lektoskeoddeleni@museumkampa.cz.

2. Hra v okolí Musea Kampa

Hra funguje na principu gamebooku. Na tomto odkazu (doplníme) si budete moci od 14.4., 18:00 stáhnout průvodku, která kromě mapy a seznamu ztracených obrazů obsahuje i text příběhu. Text je rozdělen do 19 očíslovaných odstavců. Na konci každého odstavce se buď dozvíte, kde pro vás příběh pokračuje (pod jakým číslem kterého odstavce), nebo se můžete sami rozhodnout, jakým směrem se vydáte. Text pro vás navazuje pod tím číslem odstavce, na které vás vaše rozhodnutí posílá. Nečtete tedy celý text příběhu postupně, ale přeskakujete v něm z odstavce na odstavec podle jeho vývoje, který sami ovlivňujete.

K textu je přiložená i mapa s očíslovanými stanovišti. S čísly jednotlivých odstavců jsou spárovaná čísla na mapce. S každým posunem v příběhu se i vy posouváte po Kampě a jednotlivé části příběhu si předčítáte na těch místech, pro které byly na míru sepsány. Zkuste použít všechnu svou fantazii a příběh si představujte, jako by se opravdu odehrával kolem vás. Možná vám k tomu pomůže kouzelné kukátko. Pokud máte pocit, že se v daném odstavci na daném místě objevuje některý ze ztracených obrazů, přesně tady je čas nakreslit si postavu z něj na fólii kukátka a podívat se, jak jí to na jejím stanovišti v parku Kampa sluší!

Hodit se vám bude i obrázkový seznam poztrácených obrazů (ten také najdete v průvodce). Pokud v příběhu rozpoznáte některý z poztrácených obrazů, nezapomeňte si do bílého kroužku s písmenkem u tohoto obrazu zapsat číslo zastávky/odstavce, ve kterém myslíte, že jste ho zastihli. Určitě se vám nepodaří potkat všechny obrazy – nelekejte se tedy, pokud vám některé kroužky zůstanou prázdné. Na poslední zastávce příběhu na vás potom čeká návod, podle kterého budete moci přečíst tajnou zprávu schovanou v průvodce. Tu si potom zapište do políček s nápisem TAJENKA v horní části obrázkového seznamu.

3. Závěr hry doma u počítače

Hra skončí ve chvíli, kdy naleznete bájného obránce umění. Můžete se s ním vyfotit a fotku nám také poslat na lektorskeoddeleni@museumkampa.cz. K životu ho ale proberete jen tehdy, když do počítače naťukáte jeho jméno. Nebojte se, i z domova uvidíte, jak se probere a tváří v tvář se postaví černému mraku.

 

Jak obránce umění probudit?

Stáhněte si tento .pdf dokument. Je zaheslovaný – otevře se jen tehdy, když jako heslo naťukáte obráncovo jméno (tzn. jméno, které vám vyjde v tajence v horní části průvodky). Potom už si můžete užít pohled na zápas s černým mrakem a šťastný návrat všech obrazů zpět do musea. V souboru na vás také čeká malá odměna za vaší snahu a statečnost!

Doufáme, že se vám hra bude líbit a zkrátí Vám i vašim dětem čekání na otevření bran Musea Kampa. Věříme, že si díky ní budete moci užít dílo Františka Kupky i mimo stěny galerie.

V případě jakýchkoli dotazů se na nás obracejte na e-mailové adrese lektorskeoddeleni@museumkampa.cz.