Aktuální výstavy

Večerníček 50 let

Obrázek

Vstupné:

- děti do šesti let: zdarma


- děti ve věku 6-15 let: 50 Kč/os.


- dospělí: 125 Kč/os.


- senioři nad 65 let: 50 Kč/os.


- skupina od 10 osob: sleva 50 % z výše uvedených částek


- rodina složená ze dvou dospělých a maximálně čtyř dětí ve věku do 15 let: 250 Kč

Otevírací doba:


- Museum Kampa / Sovovy mlýny: pondělí—neděle 10.00—18.00

- Valdštejnská jízdárna: úterý—neděle 9.00—19.00

- Vstupné do obou objektů je společné. Vstupenky můžete zakoupit v Museum Kampa nebo Valdštejnské jízdárně.

Vstup platí i do druhého prostoru výstavy.
Není třeba absolvovat návštěvu tentýž den, druhou část můžete zhlédnout kdykoliv během konání výstavy.

Vstupenky na výstavu nelze rezervovat předem. Ve Valdštejnské jízdárně vstup zdarma pro držitele průkazu ZTP a ZTP/P, Asociace muzeí a galerií (AMG), ICOM, členy Společnosti přátel NG.

30. května 2015 - 13. září 2015

Vrcholem oslav Večerníčkova jubilea bude unikátní a svým rozsahem ojedinělá výstava - příběh mapující celou genezi tohoto fenoménu, který měl být původně „jen“ drobničkou, nenápadnou pohádkou na dobrou noc. Časem svým vitalismem přerostl běžná kritéria specifik krátkého žánrového útvaru a mimořádnou dramatickou, výtvarnou i animační kvalitou přerostl v originální a svébytný televizní subjekt s přesahem do dalších kreativních disciplín. Český animovaný film, tzv. česká škola animace (Jiří Trnka, Hermína Týrlová, Karel Zeman, Břetislav Pojar, Jan Švankmajer, Jiří Barta…) má své pevné místo v kontextu světové kinematografie. Na její odkaz navázala plejáda významných českých scénáristů, výtvarníků a režisérů v oblasti televizní animované tvorby: Josef Lada, Zdeněk Miler, Radek Pilař, Václav Bedřich, Václav Čtvrtek, Zdeněk Smetana, Adolf Born, Vladimír Jiránek, Pavel Koutský, Jan Balej a mnozí další.

Česká televize, Národní galerie v Praze a Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových spolupořádají výstavu pod názvem „Večerníček slaví 50 let“ v prostorách Valdštejnské jízdárny a Sovových mlýnů.

Vladislav Mirvald - Konsturktivní variace

21. dubna 2015 – 6. července 2015

Museum Kampa připravilo rozsáhlou průřezovou výstavu Vladislava Mirvalda, významného průkopníka geometrické abstrakce na pomezí op-artu. Návštěvníci budou mít možnost zhlédnout retrospektivu díla Vladislava Mirvalda z období od 40. do 90. let 20. století. Zastoupeny budou jeho slavné tušové kresby, zmrzláže, kaňkáže, geometrické oleje na plátně i jeho rané kubistické obrazy. Zastoupena budou díla ze státních institucí (Národní galerie v Praze, GASK, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Galerie umění Karlovy Vary) a také ze soukromých sbírek.

K výstavě, kterou pro Museum Kampa připravil kurátor Jiří Machalický vychází také rozsáhlý katalog.

Doprovodný program k výstavě

Komentovaná prohlídka s kurátorem Jiřím Machalickým

21. května 2015, 18:30

60 Kč plné vstupné / 40 Kč zlevněné vstupné

Komentovaná prohlídka s lektorem

23. května 2015, 15:00

60 Kč plné vstupné / 40 Kč zlevněné vstupné

Rodinná dílna pro děti

23. května 2015, 16:00

100 Kč dítě, 1 dospělý zdarma, 2. dospělý 50 Kč

Programy pro školy a veřejnost na objednávku:

Programy připravujeme také v dalších cizích jazycích.

Workshop pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: Křivka, výsada matematiky?

Komentované prohlídky výstavy

Cena programů: 500 Kč pro skupinu do 30 osob Rezervace výše uvedených programů prosím provádějte na emailu rezervace@museumkampa.cz 

František Kupka ze sbírky Lilli Lonngren Anders

Obrázek

28. února 2015 – 14. června 2015

Museum Kampa připravilo dlouho očekávanou výstavu Františka Kupky ze sbírky Lilly Lonngren Anders, kterou Meda Mládková zakoupila na sklonku roku 2011 a za velkého zájmu médií a veřejnosti přivezla do Čech na začátku roku 2012. Komparativní výstava sbírek Jana a Medy Mládkových a sbírky Lilly Lonngren Anders, na které budou vystavené kresby, oleje a dokumentace Františka Kupky, poukazuje na to, jak důležitou akvizici sbírka pro doplnění a rozšíření sbírky vytvořenou manželi Mládkových představuje.

Museum Kampa připravilo dlouho očekávanou výstavu, představující část kolekcí sběratelských osobností dvou dam, které sdílely podobný zájem o dílo průkopníka abstraktního umění, Františka Kupky. Příběh americké kunsthistoričky Lilli Lonngrenn Anders je v mnohém podobný příběhu Medy Mládkové. Obě navštěvovaly Kupku ke konci jeho života a obě se staly sběratelkami jeho díla. V Museum of Modern Art, kde Lilli Lonngren pracovala jako odborná asistentka, se setkala s Alfredem H. Barrem Jr., tehdejším ředitelem instituce, a v rozhovoru zjistila, že spolu sdílí zájem o Františka Kupku. Barr vyslovil domněnku, že je Kupka možná úplně prvním abstraktním malířem na světě, a přání, aby se Lilli Lonngren  prozkoumání tohoto tématu chopila. 

I díky Barrově pomoci se Lilli Lonngren podařilo obhájit téma disertační práce o Františku Kupkovi a získat Fulbrightovo stipendium, které jí umožnilo jet do Paříže studovat dílo tohoto tehdy napůl zapomenutého malíře. Lilli Lonngren se zajímala výhradně o přerod Kupkovy figurativní tvorby do abstraktní roviny a o kroky a myšlenky, které tomuto zlomu v jeho tvorbě předcházely. Sám Alfred Barr Jr. Kupku spolu s Lonngren v Paříži navštívil a zakoupil od něj řadu prací pro Museum of Modern Art v New Yorku. Tou dobou bylo Lilli Lonngren dvacet sedm let. 

Meda Mládková se v minulosti již několikrát pokusila kolekci Lilli Lonngren odkoupit, ale nikdy se jí to nepodařilo. Po dlouhém čekání se obě dámy nakonec přeci jen v roce 2011 setkaly a došlo k zakoupení 44 položek ze sbírky Lilli Lonngren pro Museum Kampa. 

Museum Kampa získalo mimo jiné zásadní olej Kupkovy nevlastní dcery Andrée z roku 1906, ve kterém se již zračí Kupkův zájem o motivy, jež budou později rozvedeny v jeho nefigurativní tvorbě.

Součástí sbírky Lilli Lonngren Anders jsou také dvě biomorfní kompozice, provedené technikou kvaše a akvarelu z roku 1910, které jsou svým pojetím příbuzné rozměrnému oleji (studie k obrazu) Román Růžové ze sbírky Jana a Medy Mládkových. Další důležitou součástí nákupu bylo množství kreseb, které svým vznikem předchází slavným abstraktním obrazům. Mezi další artefakty patří návrhy společenských šatů pro Marii Bruhn, dánskou módní návrhářku, s níž Kupka udržoval vztah ve Vídni, či jeho školní průkaz ze studií a osobní korespondence.

Museum Kampa představí výstavou František Kupka ze sbírky Lilli Lonngren Anders komparaci děl ze sbírky Jana a Medy Mládkových a sbírky Lilli Lonngren Anders. Výstavě bude věnován komorní prostor druhého patra Schulzova křídla Sovových mlýnů. Budou zde k vidění obzvláště práce na papíře. Jednou z nejdůležitějších vazeb, které zde budou nastíněny, jsou abstraktní kresby Františka Kupky ze sbírky Lilli Lonngren, které vznikaly kolem roku 1910 a na nichž je možné vidět Kupkovo postupné oprošťování se od předmětného světa. Tyto kresby vhodně doplňují sbírku Jana a Medy Mládkových, kde jsou mnohé z těchto motivů rozvedeny ve studiích. Součástí kolekce Lilli Lonngren je také kresba, která předchází slavnému obrazu Amorfa, teplá chromatika z roku 1912, který byl vystaven na Pařížském podzimním salonu spolu s Amorfou, dvoubarevnou fugou, jako první abstraktní obrazy vůbec.

Dalším faktorem, který činí tyto kresby zvláště půvabnými, jsou Kupkovy ručně vpisované poznámky, které jsme pro výstavu nechali přeložit. Návštěvníci si tak budou moci přečíst Kupkovy útržkovité spontánní myšlenky o formě, tvorbě, barvě nebo uměleckých tendencích, které byly v té době aktuální. 

Museum Kampa otevírá výstavou František Kupka ze sbírky Lilli Lonngren Anders sérii drobných výstavních projektů, zaměřených na určité aspekty Kupkovy tvorby. Příznivci Kupkova díla se tak mají v budoucnu na co těšit.

text: Klára Burianová



Hlavní navigace: